Wednesday 29 February 2012

Sindrom 'Monday'.

kebanyakan orang memang akan malas bekerja atau pergi kuliah/sekolah, terutamanya pada hari isnin.ye lah, dah cuti 2 hari.so, nak memulakan langkah pertama untuk bekerja dan study sangatlah malas.baik korang mengaku? aku pun macam itu jugak.hewhew.perasaan malas bangun pagi setelah bercuti membuatkan ramai yang hanya ingin berada di rumah pada hari tu.oke, antara perkara-perkara yang bole dilakukan bagi mengatasi perasaan malas bangun pagi or 'syndrom blues' nie,ada beberapa tips yang korang boleh ikut.
let's check it up!
* malam before hari isnin tu, mean malam ahad lah kan, pastikan korang rehat secukupnya, haruslah tidur awal, exercise ke before tidur.hee.oke, exercise memang aku malas lah.letak je kepala atas bantal terus terbungkang tak sedar dunia.haha.tapi korang perlu ikut coz exercise tu mampu membuat otot2 lebih relax pagi isnin tu.
* semestinya, digalakkan bangun awal.fakta ada mengatakan, bangun lewat akan membuat ramai org lebih stress akibat adrenalin yang kencang.lahaii..~aku lah nie.zzz :p
* oke, pastikan korang ambil breakfast, jangan skip.tak kisah lah just roti bakar ke, mee goreng, nasi goreng.kalau boleh elakkan amibil nasi lemak, ini boleh membuat kan korang mudah mengantuk.aku macam tu a.sekurang2 nya 2 keping roti bakar + jus akan membuatkan korang segar selama lebih kurang 4 jam!! breakfast sangat penting tau.
* then, pada jumaat korang kenalah susun jadual sebaiknya.susun mengikut keutamaan, dahulu kan apa yang patut.so, time cuti boleh lah rest sikit, dan paling penting tidak akan kelam kabut pada isnin akan datang.
* muzik juga dapat mengurangkan kelesuan korang pada hari isnin.selain itu, muzik dapat bagi korang semangat untuk berkerja.~err..kalau aku tak boleh nya dengar muzik, konpem tidur.hee. :)
* paling penting senyuman.mulakan hari korang dengan senyuman yang manis.jangan first day kerja dah masam bagai.ahaii..org lain tengok pun malas nak buat kerja.tade semangat.janganlah sombong, tegur rakan-rakan, kongsi cerita.sure korang akan ada semangat untuk berkerja dan study.
p/s: ada banyak lagi tipsnya,tapi cara nie pun dah cukup.silakan mencuba. :)




No comments:

Post a Comment

Silakan. :)